Stand van zaken Tegemoetkoming Energiekosten
De minister van EZK heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de stand van zaken van de Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) voor energie-intensieve mkb-ondernemingen. Het streven is om deze regeling nog in het eerste kwartaal open te stellen. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de regeling. Voorafgaand aan de openstelling zal de tekst van de regeling worden gepubliceerd in de Staatscourant.
In verband met de ontwikkeling van de energieprijzen is besloten het voorschot te verlagen van 60 naar 50% van de maximale subsidie. Om de TEK-regeling zo doelgericht mogelijk te maken is onderzocht of de introductie van een winstcriterium daaraan kan bijdragen. Op dit moment is een dergelijk criterium onuitvoerbaar. De minister werkt een uitvoerbare variant van een winstcriterium uit, die gebruikt kan worden voor eventuele crisissteunregelingen vanaf 2024.
De TEK kan alleen aangevraagd worden door mkb-ondernemingen met een zakelijk energiecontract. Alleen mkb-ondernemingen, die vóór 1 januari 2023 zijn gestart, komen in aanmerking voor de regeling. De TEK geldt niet voor mkb-ondernemingen, die op een warmtenet zijn aangesloten.
Overige nieuwsberichten
- 09-03-2023 Subsidieregelingen energie-innovatie en verduurzaming
- 06-03-2023 Beantwoording Kamervragen box 3
- 28-02-2023 Aanvragen TEK kan per 21 maart
- 24-02-2023 Wetsvoorstel implementatie EU-richtlijn KOR
- 24-02-2023 Concurrentiebeding niet overtreden door dienstverband b...
- 23-02-2023 Internetconsultatie fiscale regelingen
- 23-02-2023 Belastingrente Vpb en bronbelasting
- 22-02-2023 Maatregel stimulering gebruik organische stofrijke mest...
- 22-02-2023 Willekeurige afschrijving bedrijfsmiddelen 2023
- 17-02-2023 Uitnodiging zitting niet correct verzonden
- 10-02-2023 Certificeren van beleggingen in vastgoed
- 10-02-2023 Werknemer is geen belanghebbende bij besluit toekenning...
- 09-02-2023 Kamerbrief toekomst box 3
- 07-02-2023 Besluit rechtsherstel gaat Hof Arnhem-Leeuwarden niet v...
- 06-02-2023 Tegemoetkoming administratieve lasten fiets van de zaak...